کد مطلب:223639 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:224

تاریخ جغرافیائی استان خراسان
خراسان مركب است از دو كلمه (خور) یعنی آفتاب و (آسان) یعنی طلوع كننده - این استان از شمال محدود است بماوراءالنهر و قسمت هائی كه از آن جدا شده از شرق بهریرود و دشت ناامید و از جنوب بكرمان و از مغرب به استان تهران و گرگان - طول آن از شمال بجنوب 800 و از مشرق به مغرب 480 كیلومتر و مساحت آن 32 هزار كیلومتر مربع است. زمین خراسان عموما كوهستانی و ارتفاع كوههای آن در شمال و مشرق و بیشتر تعداد آنها عموما از شمال غربی بجنوب شرقی و دره های پر آب و حاصلخیز بین این رشته ها قرار گرفته كه در هر یك از آنها مراكز پر نعمت و جمعیتی دیده شده كه در سابق آبادی و اهمیت بیشتری داشته است.

دره های آن قوچان - شیروان - بجنورد - سبزوار - نیشابور - مشهد - دره قائنات - بیرجند - رودهای مهم اترك - گرگان - كشف رود - رود ابریشم (قراسو) مردان نامداری كه از آنجا طلوع كرده اند مانند: فردوسی - خیام - غزالی - انوری - خواجه نصیرالدین - عطار [1] .

ارتفاع مشهد از دریا 1010 متر عرض شمالی آن 37/16 درجه طول شرقی آن 59/36 درجه - فاصله آن از خط مستقیم از تهران 714 كیلومتر است جمعیت آن امروز مطابق آمار 1319 شمسی 176471 نفر، آب و هوای آن مختلف و در تغییر است. وجه تسمیه ی مشهد از آغاز شهادت حضرت رضا علیه السلام شروع می شود.



[ صفحه 17]




[1] تاريخ جغرافيائي - جغرافيائي ارتش رزم آراء - اسامي دهات و قصبات و شهرهاي ايران اداره آمار - جغرافيائي ايران.